top of page

Câte kilograme înseamnă pauza de la Facebook?

Actualizată în: 23 feb.



În ultimii ani, s-a observat o creștere a ratei obezității la nivel mondial. Sunt multe motive care au dus la asta, însă unul ne-a atras atenția în mod deosebit: utilizarea social media.

 

Cum ne afectează social media greutatea?

 

Studiile au arătat o conexiune directă între folosirea social media și creșterea în greutate sau chiar obezitatea. Cum influențează social media greutatea?

 

Folosirea social media determină un stil de viață sedentar. Exact, orele întregi de scrolling pe canapea sau înainte de culcare, uneori cu mici snack-uri alături, pe care ajungem să le consumăm fără să ne dăm seama, impactează direct stilul nostru de viață și numărul caloriilor pe care (nu) le ardem. Mai mult, folosirea social media înainte de culcare și expunerea la lumina ecranelor poate cauza tulburări de somn, care duc la oboseală, momente cu energie scăzută și poftă de dulce în timpul zilei.

 

Social media și opțiunile nesănătoase. Cum social media este un canal bun pentru publicitate, încă nereglementat de instituțiile statului, devine teren fertil pentru reclame la alimente sau băuturi nesănătoase, prezentate într-un cadru favorabil, plăcut.

 

Trend-uri și conținut. Cine nu s-a uitat, măcar o dată, complet hipnotizat, la video-uri de “restock”? Minute întregi de mâini care umplu sertare cu ciocolată și bomboane, cutii de cereale și biscuiți pentru mic dejun, frigidere cu băuturi răcoritoare carbogazoase, cel mai adesea pline de zahăr. În mod evident, acestea vor provoca poftă, vor normaliza acest tip de alimentație și ne vor strecura, pe nesimțite, noi itemuri pe lista de cumpărături.

La sfârșitul anului 2023 se publica topul alimentar în social media. Primele 3 locuri erau ocupate de whipped coffee (cafea instant cu o cantitate generoasă de zahăr și lapte condensat), smoothie bowls (piureuri de fructe cu cereale, nuci și diverse dulciuri adăugate) și cloud bread (o rețetă de pâine bazată de albușuri de ouă, zahăr și amidon de porumb).

 

Influencers. De multe ori, avem tendința să ne comparăm viața, obiceiurile, aspectul exterior și alegerile cu cele ale influencerilor. Nu ieșim mereu bine, pentru că adesea uităm că ne comparăm doar cu partea frumoasă a lucrurilor. Stima de sine are de suferit în fața celor care ne prezintă corpuri perfecte apărute peste noapte, cu doar 15 minute de antrenament zilnic, dintr-un anumit program. Sau a celor care au reușit să aibă un abdomen de invidiat, bând un ceai sau mâncând un baton.

E bine să ne oferim o pauză și să ne întrebăm cât de real sau de sustenabil pare un astfel de mod de viață. Nu trebuie să uităm nici de obiceiul de a folosi filtrele atât de populare sau editarea fotografiilor.




 

Impactul social media asupra sănătății mintale. Pe lângă constanta (și injusta) comparație pe care o facem zilnic, între noi și modelele noastre virtuale, studiile arată că a consuma social media în exces poate duce la nivel crescut de stres, anxietate sau depresie. În timp, acestea se traduc în tulburări de alimentație și creștere în greutate, mai ales atunci când ne căutam alinarea în... frigider.

Sigur că social media nu este principala cauză a obezității. Și sigur că nu toți cei care consumă social media ajung în acest punct. Însă corelația este clară. Ce putem face?

 

Limitarea consumului de social media. Începeți prin a vedea cât timp petreceți zilnic pe social media. De multe ori, rezultatul este șocant. Pot fi una, două sau mai multe ore. Hotărâți-vă să vă limitați consumul zilnic. Începeți cu un obiectiv real, dacă acesta depășește câteva ore. Puteți aloca doar jumătate din acest timp, pentru început, până când ajungeți la o limită maximă de 30 de minute pe zi.

Telefoanele mobile au această limitare în setări. Sau puteți decide să ștergeți aplicațiile din telefon, pentru a nu le avea mereu la îndemână.

 

Înlocuirea social media cu sport. Cât timp petreci zilnic pe social media? Și cum ar fi dacă ai petrece acest timp făcând activitate fizică? Dacă ai face cel puțin 30 de minute de sport pe zi, în detrimentul social media, rezultatele ar fi evidente: nivel de stres redus, nivel de serotonină crescut. Challenge: Pentru fiecare minut petrecut în plus pe social media, două minute de sport. Cum îți sună?

 

Social media cu sens. Dacă îți păstrezi un timp alocat pentru social media, dă-i un sens. Urmărește conturi care promovează mișcarea, alimentația sănătoasă, yoga sau care sunt în directă corelație cu pasiunile și interesele tale. Încetează să urmărești conturi care promovează trăiri negative, conținut violent sau nepotrivit. Și mai ales dă unfollow oricui te face să te simți rău în orice fel.

 

Social media vs viața socială. Uneori, petrecem timp pe social media în detrimentul timpului cu cei dragi. Sunt studii care arată că, dacă părinții sunt în aceeași cameră cu copiii, dar sunt atenți la telefon, copiii nu vor vedea acest timp ca fiind petrecut împreună. Dacă facem un calcul al timpului petrecut zilnic pe rețelele de socializare și ne gândim că am putea folosi acest timp să ne vedem cu un prieten, cu câți prieteni ai fi putut să te vezi într-o săptămână?

 

Digital detox. Se vorbește mult despre curele de detoxifiere, însă cea de telefon ni se pare cu adevărat importantă. Încearcă să nu folosești telefonul o oră sau două înainte de culcare (igiena somnului). Sau încearcă, odată ce avansezi, pauze de una sau două zile pe săptămână. Dacă pleci o săptămână în vacanță, bucură-te de fiecare moment offline. Alege să nu intri deloc pe social media.

 

Un prim pas este să înțelegem efectele negative ale rețelelor sociale și impactul lor în viața noastră. Ca în toate aspectele, moderația este cheia. Balansează mereu timpul acordat micilor plăceri cu cel acordat sănătății tale. Și, dacă ai dificultăți în a menține unele obiceiuri sănătoase, te așteptăm în comunitatea noastră.

 



 

 

 

 

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page