top of page

Ce înseamnă să mănânci local – mâncare km 0




Unul din pilonii de bază ai alimentației sănătoase este calitatea alimentelor. Indiferent care este scopul nostru – să pierdem în greutate, să creștem masa musculară, să avem mai multă energie sau pur și simplu să ne îmbunătățim starea generală de sănătate – un rol important îl va avea calitatea alimentelor. Este important ca acestea să fie cât mai puțin procesate și cât mai bogate în nutrienți. Și putem obține asta simplu – mâncând local.

Ce înseamnă să mănânci local? Pe scurt, să cumperi alimente produse local: fructe și legume în sezon, crescute în România, eventual cumpărate de la piață; lactate și carne de la fermieri locali; produse tradiționale artizanale (pâine, conserve pentru iarnă).

De ce este așa important să mănânci local? Sunt mai multe avantaje, și nu doar cele legate de sănătate, și discutăm despre toate, pe larg.

 

De ce să mănânci local – 5 beneficii

 

Alimentele locale sunt mai proaspete

 

Fructele, legumele sau lactatele, produsele din carne și ouăle produse local sunt cu mult mai proaspete: petrec mai puțin timp de la fermă la raft și, deseori, sunt mai puțin ambalate. Pentru că procesul de ambalare este simplu, iar transportul rapid, fructele și legumele sunt culese chiar înainte de a fi transportate. Deci la momentul optim de maturitate (coacere), ceea ce le păstrează gustul natural și nutrienții.

Dacă ne gândim la piețe și la micii producători, acestea sunt culese, deseori, chiar în ziua vânzării.

 

Alimentele locale sunt mai nutritive

 

Imediat ce fructele sau legumele au fost culese, începe un proces natural prin care acestea își pierd din proprietăți. Fructele și legumele din import sunt deseori depozitate în unități speciale, apoi transportate pe distanțe lungi, în condiții puțin favorabile, ceea ce le poate altera gustul și conținutul de vitamine și nutrienți. De multe ori însă, pentru a se păstra intacte în timpul transportului, acestea sunt culese înainte să atingă punctul optim de coacere. Adică înainte de momentul în care ating cea mai mare concentrație de micronutrienți precum potasiu, magneziu, fosfor, vitamina C și vitamina A.

Conținutul de vitamina C, de exemplu, începe să scadă imediat după ce fructul a fost cules. Conținutul de antioxidanți se diminuează în timpul depozitării. Desigur, și fructele și legumele din import rămân opțiuni alimentare sănătoase, însă cele locale au aport mai mare de vitamine și nutrienți.

În plus, alimentele locale nu sunt tratate pentru a se menține în timpul perioadei de depozitare și transport, așa cum sunt cele de import.

 

Alimentele locale sunt mai sigure

 

În mod evident, spălăm toate fructele și legumele înainte de a le consuma. Însă cât ar trebui să spălăm un fruct de import pentru a ne asigura că este, într-adevăr, potrivit pentru consum? Dacă luăm în considerare că acesta a fost cules manual sau mecanic, depozitat, tratat chimic, depozitat din nou, transportat, ambalat în plastic, depozitat din nou înainte de a fi pus la raft, ne dăm seama că șansele de contaminare sunt nu doar reale, ci și mari.

 

Creativitate, gust și impact asupra organismului

 

Să mănânci local înseamnă și să mănânci produse proaspete, aflate în sezon. Gândește-te la gustul piersicilor cumpărate în decembrie, din import. Au același gust cu cele cumpărate la sfârșitul verii, din piață? Sunt la fel de aromate? E textura la fel?

Ideea de a mânca local și sezonier poate să ne sperie, dacă o privim din punct de vedere al diversității. Așa e, clima nu ne ajută cu prea multe opțiuni în anumite sezoane. Dar putem să ne lăsăm inspirați de ceea ce găsim și să devenim mai creativi în bucătărie. Astfel, vom ajunge să consumăm și acele alimente spre care nu ne-am duce în mod normal: dovleac, conopidă, praz, spanac.

Poate că pământul ne știe mai bine nevoile și ne servește fix ce avem nevoie, când avem nevoie. Adică ceea ce au mâncat și strămoșii noștri și a rămas în memoria ADN-ului nostru.

Mâncând local ne aliniem naturii și ciclului sezonier, așa cum făceau bunicii noștri, înaintea apariției supermarket-urilor. Corpul nostru cere mai multe fructe și legume răcoritoare în timpul verii (cireșe, pepene, fructe de pădure), în timp ce iarna ne priesc mai bine rădăcinoasele, legumele fermentate sau mâncărurile calde (cartofi, morcovi, mâncare de fasole, murături).

Pe scurt, natura ne oferă ce corpul are nevoie, potrivit locului unde ne-am născut și am crescut.

 

Mai bine pentru planetă

 

Un stil de viață sănătos nu presupune doar alimentație sănătoasă. Ci și plimbări în aer curat, de exemplu. Să mănânci local înseamnă să faci alegeri mai conștiente și mai potrivite pentru planetă: mai puține ambalaje și mai puțin combustibil folosit în transport înseamnă un mediu mai puțin poluat. În plus, alegi să susții economia locală – atunci când cumpărăm din supermarket-uri, un procent semnificativ din preț este aferent costului pentru depozitare, transport, ambalare și marketing, nu către fermieri. 

 

Am stabilit, deci, că alimentația bazată pe produse locale este mai sănătoasă. Alimentele locale sunt mai proaspete, mai bogate în nutrienți, mai gustoase și au un impact asupra economiei locale. Următorul pas pentru un stil de viață sănătos este să știi să combini corect alimentele pentru a obține beneficiile de care ai nevoie – pierdere în greutate, creșterea masei musculare, mai multă energie. Învață cum să îți alcătuiești corect mesele cu Ikanos. Durează 5 minute pe zi!




 

 

 

 

 

 

1 Comment

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Guest
Mar 15

Foarte utile sfaturile, mulțumim!

Like
bottom of page