top of page

Economia dietei – cum să mănânci mai bine și să plătești mai puțin

Actualizată în: 21 feb.




În imaginarul colectiv există două mari preconcepții legate de diete: să ții dietă este greu și este scump. Ne-am făcut o misiune din a demonstra contrariul în cazul primei preconcepții, însă cum demonstrăm că a ține dietă nu înseamnă un sacrificiu financiar, în contextual social actual?

 

Mitul prafului… în ochi. Prețul ascuns al dietelor

 

La baza celor două preconcepții stă credința că metodele cele mai eficiente de slăbit sunt înfometarea, înlocuirea unei mese principale cu diverse prafuri (shake-uri) proteice și feluri de mâncare cu ingrediente principale greu de pronunțat: semințe de chia, pudră de amaranth, psyllium. Toate acestea au prețuri care pot dubla costul coșului lunar de cumpărături, fără însă a avea un aport.

De fapt, o dietă sănătoasă și sustenabilă înseamnă 3 mese pe zi, echilibru, diversitate și o listă de fructe și legume native locului în care ne-am născut și potrivite metabolismului nostru.

 


Pofta – inamicul dietei și al bugetului

 

O altă greșeală pe care o facem, față de corpul și față de portofelul nostru, este mersul la cumpărături înfometat/ă. Atunci când suntem înfometați în magazin tindem să alegem produse bogate caloric, dar nu neapărat nutritive. Facem alegeri neinspirate, care ne hrănesc emoțiile, nu corpul. Cedăm poftelor de dulce, gustărilor nesănătoase și avem tendința să cumpărăm mai mult decât avem nevoie.

 

La nivel global, o tremie din hrană este aruncată. La nivel European, peste 10% din hrana care ajunge în casele noastre este aruncată. Studiile arată că, în România, mai mult de 2.2 milioane de tone de hrană sunt aruncate anual. Fructele, legumele și pâinea sunt categoriile „campioane”, care ajung cel mai des în coșul de gunoi.

Asta în contextul în care românii cheltuie mai mult de un sfert din venituri pentru hrană – cel mai mare procent din Uniunea Europeană. (informații preluate din studiul Determinants of Food Waste in Cluj Napoca (Romania): A Community-Based System Dynamics Approach, desfășurat în 2021)

 

Estetica morcovului

 

Același studiu arată ca una din principalele cauze ale risipei de mâncare în România este aspectul general. Refuzul nostru de a cumpăra legume și fructe “urâte” are impact și asupra bugetului, nu doar asupra mediului înconjurător. Fructele și legumele sunt împărțite după calitate în magazine: cele mai mari, cu forme regulate, primesc titlu (și preț) de calitate premium, deși nu reflectă calitatea nutritivă și nu diferă cu nimic față de lădița de lângă, cu morcovi și castraveți ceva mai mici și mai strâmbi.

 

Dacă am enumerat principalele cauze care ne fac să pierdem bani atunci când suntem la dietă, cum facem să economisim?

 

Metode de a economisi bani atunci când ești la dietă

 

Cumpără produse în sezon

 

O metodă eficientă de a economisi bani și de a te hrăni corect și sănătos este să cumperi produse locale, în sezon. Câteva pere sau felii de dovleac în octombrie vor fi mult mai ieftine, mai nutritive și mai gustoase decât un bol de cireșe de import, de exemplu.

Mergi la piață, la producătorii locali, unde prețurile sunt mai mici comparativ cu magazinele de lanț.

 

Renunță la semi-preparate

 

Semi-preparatele și dieta nu fac niciodată echipă bună. Dacă până acum luam în considerare doar aspectul sănătății (sunt puțin nutritive, ultra-procesate și dense caloric), acum ne concentrăm și pe partea economică: alimentele semi-preparate au prețuri mult mai mari comparativ cu alimentele proaspete, pe care le poți găti acasă.

 

Fă-ți un plan alimentar și o listă de cumpărături

 

Am precizat deja că mersul la cumpărături înfometat poate duce la alegeri neinspirate. Așadar, încearcă opusul! Un plan alimentar poate contribui pozitiv la bugetul tău lunar: stabilește ce vrei să mănânci în timpul săptămânii. Citește rețetele de prânz și cină pe care vrei să le gătești în timpul săptămânii și fă o listă cu alimentele necesare. Astfel cumperi doar ceea ce ai nevoie.

Puncte pentru extra-eficiență: alege feluri de mâncare cu aceleași ingrediente principale. Poți cumpăra cantități mai mari, la prețuri mai bune.

Sau fă-ți cumpărăturile alimentare online, pentru a evita “tentațiile” de la raft.

 

Alege varianta mai ieftină a aceluiași produs

 

Dar nu inferioară calitativ. Aportul de proteine nu trebuie să aibă de suferit, chiar dacă prețurile de la raionul de carne au crescut semnificativ. Însă un kilogram de doradă, de exemplu, rămâne în continuare mai ieftin decât un kilogram de carne de vită. Așa cum pieptul de pui este ceva mai ieftin decât un kilogram de fructe de mare.

Și, desigur, ai și opțiunile de proteine vegane, precum tofu, mazăre sau ciuperci.

 

Combate risipa de hrană

 

Învață să depozitezi fructele și legumele corespunzător, pentru a le păstra proaspete cât mai mult timp. Gătește cu produse pe care le ai deja în congelator sau în cămară. Familiarizează-te cu rețete special concepute pentru a combate risipa de mâncare: supe sau tarte de legume “ofilite”, uitate în sertarul frigiderului. Spicy Moustache este un cont de social media care îți arată cum să depozitezi și să “salvezi” cât mai multe ingrediente (uneori chiar și cojile legumelor) și să le transformi în rețete delicioase și sănătoase, baze pentru mâncăruri, condiment sau gustări.

 

Dar, poate cel mai important sfat: cumpără și consumă doar ce ai nevoie.

Ține minte că o dietă sănătoasă este la fel de accesibilă ca orice alte dietă. Poți învăța mai multe despre cum poți ajunge la greutatea ta ideală cu o alimentație echilibrată urmând programul Ikanos.





Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page