top of page

Psihologia dietei: ce emoții sunt responsabile pentru felul în care mâncăm




Dacă ești aici, înseamnă că ai încercat să ții dietă cel puțin o dată în viață. Știi câte ceva despre ce înseamnă să ții un regim alimentar sau dorința de a pierde din greutate. De ce această călătorie este un succes pentru unii și un eșec pentru alții? Ce face dieta să fie atât de greu de urmat?

Astăzi vorbim despre psihologia din spatele dietei: ce emoții sunt implicate în acest proces și cum să le trăim în folosul nostru.

Și începem încă din... preistorie.

 

Cererea corpului și oferta supermarketului

 

Corpul și mintea au nevoie de nutrienți pentru a funcționa corect. Nutrienți pe care îi primesc prin mâncare. Dacă stăm să privim evoluția omenirii, știm că la început, hrana era vânată. Apoi am început să domesticim animale, să descoperim plantele comestibile și să practicăm agricultura. E lesne de înțeles că ne referim la alte cantități de mâncare ingerate zilnic și la o ofertă mult mai restrânsă.

Acum însă, mâncarea este ușor de procurat. Nu mai vânăm, nu mai cultivăm. Mergem printre rafturi.

La natura noastră tot mai sedentară s-a adăugat o varietate de mâncăruri, accesibile oricând, în orice sezon, din orice colț al lumii. Față în față cu abundența și accesibilitatea mâncării stau poftele, mâncatul în exces și emoțiile pe care le atribuim acum mâncării.

Dacă în trecut mâncarea însemna muncă și supraviețuire, acum mâncarea este mereu și oricui accesibilă și a devenit elementul principal la sărbători (masa de Crăciun), la viața socială (ieșim la masă) și în unele tradiții. Deci i-am atribuit un nou rol: acela de creator de emoție.

 

Cum ne influențează emoțiile obiceiurile alimentare

 

Să încercăm să ne analizăm relația cu mâncarea. Pe lângă emoțiile pe care societatea le atribuie mâncării (bucuria de a fi împreună, celebrarea), cât de des mâncăm fără să ne fie foame, pe fond de stres? Sau de câte ori mergem la frigider de plictiseală și mâncăm cu vinovăție? Inconștient, ajungem să corelăm mâncarea cu anumite emoții. Sau să căutăm alinarea unor emoții în mâncare.

Pe scurt, mâncăm emoțional.

Mâncăm ca să ne eliberăm de stres, ca să alungăm plictiseala sau furia, ca să ne acoperim rușinea. Și, în timp, apar problemele de greutate sau chiar tulburările de alimentație.

De aceea, este bine ca înainte să începem o dietă să ne observăm obiceiurile alimentare, gândurile și emoțiile cu privire la mâncare.

La Ikanos punem preț pe emoțiile tale. Le identificăm și găsim soluții împreună, astfel încât să le facem față într-un mod sănătos.

 

Cum dezvoltăm o relație sănătoasă cu mâncarea?

 

Felul în care ne raportăm la mâncare, la dietă sau la obiceiuri alimentare poate fi schimbat. Putem să lucrăm la emoțiile noastre și să ne îndepărtăm de credințele vechi (mâncarea ca recompensă, ca alinare), să învățăm să ne ascultăm corpul, să ne creăm noi obiceiuri. Dar ca să facem asta, trebuie să ne înțelegem obiceiurile alimentare actuale.

Ca de obicei, primul pas este să ne observăm. Să ne oprim o secundă înainte să ne întindem după punga de chips și să ne întrebăm dacă ne este foame, ne este poftă sau dacă acoperim un gând, o emoție, încercăm să fugim de o emoție. Odată ce începem să conștientizăm, suntem mai aproape de a reuși.

Ascultă-ți corpul: învață cum se simte foame și cum se simte sațietatea.

Mănâncă fără să fii distras. Fără telefon, fără televizor. Mănâncă încet, mestecă corect. Nu îți pune reguli imposibile. Procesul este de lungă durată, așa că acordă-ți timp. Susținerea unei comunități te poate ajuta. Încearcă Ikanos.

 

Cum reușim să ținem o dietă și să slăbim?

 

Dacă reușim să ne controlăm emoțiile, nu mai avem nevoie de o dietă. De regulă, dietele populare, cu reguli stricte și meniu standard, nu au o rată mare de succes. Mai mult, cei care reușesc să slăbească se îngrașă chiar mai mult după.

Asta se întâmplă pentru că dietele comerciale, arhi-cunoscute, nu sunt o soluție sustenabilă. Se bazează pe restricții sau pe eliminarea din meniu a unor categorii întregi de alimente. Astfel, cei care le încearcă ajung să se fixeze pe ceea ce nu pot mânca, creând frustrare și mai multă emoție negativă, pe care mintea vrea să o aline chiar cu mâncare nepermisă.

Deci, scopul nostru nu ar trebui să fie să urmăm o dietă strictă, ci să ne însușim un număr de obiceiuri pozitive, să lucrăm la emoțiile noastre și să ajungem să le controlăm, să mâncăm variat, pe săturate și să înțelegem regulile de bază ale alimentației sănătoase.

Este o schimbare de stil de viață și credințe care vine cu beneficii pentru greutatea noastră și starea generală de sănătate.

Alege să fii parte dintr-o comunitate care promovează pierderea în greutate printr-un proces blând, sănătos, sustenabil.




 

 

 

 

 

 

 

 

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page