top of page

Un dialog intern: eu cum slăbesc?

Actualizată în: 24 oct. 2022


Conceptul de locus de control se referă la gradul de control pe care credem că îl avem asupra evenimentelor care ne influențează viața. Teoria a fost dezvoltată de Julian Rotter în anii ’50.


Când întâmpini o situație dificilă în viață simți că poți controla felul în care aceasta se va concluziona? Sau simți că ești în mâinile sorții?


Dacă simți că poți controla felul în care se va concluziona, ai, ceea ce psihologii numesc, locus de control intern. Dacă simți că nu ai control și că sunt de vină doar variabile externe, atunci ai ceea ce se numește locus de control extern.


Locusul tău de control poate influența nu numai cum răspunzi la evenimentele din viața ta, dar și nivelul tău de motivație în a face ceva în acea direcție.


Dacă tu crezi că deții cheia asupra sorții tale atunci sunt șanse mult mai mari să faci ceva să schimbi situația în favoarea ta. În caz opus, dacă tu crezi că ești în mâinile sorții sau că doar persoane terțe pot avea control asupra situației șansele să încerci să faci ceva pentru a te schimba sunt mult mai mici.


Conceptul a fost adaptat pentru a înțelege și comportamentele legate de sănătate.


Astfel, persoanele cu locus de control intern cred că starea lor de sănătate depinde de propriile lor acțiuni și decizii (stil de viață, medicamente); cele cu locus de control extern cred că starea lor de sănătate este determinată de alte persoane precum doctori, asistente, sau că este determinată de destin, noroc, evenimente aleatorii.


De asemenea, studiile au demonstrat importanța locusului de control în decizia persoanelor supraponderale de a slăbi, iar cele cu locus de control intern reușesc să slăbească în proporție semnificativ mai mare.


Majoritatea celor cu locus de control extern apelează în general la metode de tipul pastilelor de slăbit sau a dietelor restrictive, deoarece consideră că forța externă este cea care îi ajută să slăbească. Este fundamental greșit.


Cei care au un nivel mai crescut al activității fizice și o listă mai bogată de hobby-uri tind să aibă un locus de control preponderent intern, iar sedentarii au în mare parte un locus de control extern.


Studiul MedWeight


În lipsa unor studii referitoare la legătura între menținerea rezultatelor unei cure de slăbire pe viață și locusul de control al persoanei, Costas A Anastasiou de la Universitatea Harokopio din Atena, Grecia a condus în 2015 un studiu pe această temă, ca parte din ”The MedWeight Study”, un program de cercetare axat pe compararea stilurilor de viață a celor care au slăbit și s-au menținut și a celor care s-au îngrășat după ce au slăbit inițial.


Efectele locusului de control asupra menținerii rezultatelor dietei


În studiu au participat 239 persoane (41% fiind bărbați) care au pierdut cel puțin 10% din greutatea corporală și au reușit să mențină rezultatele sau s-au reîngrășat.


Participanții au fost împărțiți în cei cu locus de control intern și cei cu locus de control extern bazat pe o scară de măsurare multi-dimensională.


S-a dovedit că cei cu locus intern sunt preponderenți în categoria celor care au reușit să mențină rezultatele. Cei care s-au reîngrășat au un locus de control orientat spre exterior.


Rezultatele studiului concluzionează că rezultatele unei cure de slăbire pe termen lung sunt legate de locusul de control al persoanei.


Partea bună este că cei cu locus de control extern pot să își cultive un locus de control intern.


Cum identifici un om cu un locus de control puternic extern?


  • se victimizează des

  • dă vina pe alții

  • gândește pesimist - paharul este mereu pe jumătate gol

  • întâmpină dificultăți în a se ridica după un eșec

  • se blochează


Cum identifici pe cineva cu un locus de control puternic intern?

  • gândește optimist - paharul este mereu pe jumătate plin

  • se așteaptă ca viața să aibă suișuri și coborâșuri

  • sunt mai resilienți și își revin mai ușor după eșecuri

  • acceptă responsabilitatea pentru propria fericire

  • explorează posibile soluții


Cum poți schimba locusul de control din extern în intern?

1. Fii atent(ă) la cum vorbești și gândești. Când îți spui că ”nu am ce face în situația asta” sau ”nu am de ales” este foarte dificil să accesezi o stare de control asupra vieții tale.

Cuvintele contează foarte mult: cele gândite, cele rostite, cele scrise. Adoptă un limbaj care îți deschide posibilități.


2. Asumă-ți riscuri în mod planificat. Studiile dovedesc că unul din cei mai importanți factori în schimbarea locusului de control este măsura în care un om este dispus să își asume riscuri. Urcă într-un copac, fă o drumeție grea, vorbește în public, sari cu bungee. Concentrează-te pe a percepe incertitudinea ca pe o provocare, nu ca pe o amenințare.


3. Învață să accepți că poți greși. Este inevitabil să greșim, toți oamenii greșesc. Dacă ne temem de eșec ne asumăm mai puține riscuri și pierdem din resiliență. O partea importantă a dezvoltării unui locus de control intern este acceptarea faptului că nu putem controla totul. Să greșești face parte din a fi om.


4. Fii responsabil. Dacă ești responsabil pentru acțiunile tale indiferent de factorii externi pe care nu îi poți controla vei dezvolta un locus de control intern mai puternic. Fii autentic.


5. Lasă-te inspirat! În fiecare zi, în jurul nostru și în lume sunt oameni care realizează lucruri minunate. Nu sunt cu nimic deosebiți de tine! Caută să le citești poveștile, uită-te la videoclipurile lor. Învață să spui da posibilităților, chiar dacă la început pare nenatural, promitem că lucrurile se vor schimba în bine.


Dacă înțelegem cum locusul de control ne influețează viața și faptul că acesta nu este o caracteristică fixă, ci una dinamică ce se poate schimba, devenim din ce în ce mai buni la orice ne propunem.


 

Descoperă slăbitul sustenabil.

Cheia este în decodificarea emoțiilor.

 


Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page